Article regarding cruise vessels arrivals status at Preveza port _ Published at newspaper “Topiki Foni” on 02.01.17

The following article was written and published in the Preveza newspaper "Topiki Foni" today 01.02.17, where we stated some ideas on the status of cruise ships arrival at Preveza port. Reason for that article was a previous article of one of the reporters. The text is written in Greek language.

Αγαπητοί μου συμπολίτες,

Με ιδιαίτερη εντύπωση και απογοήτευση, πρέπει να παραδεχθώ, διάβασα (καθυστερημένα) το άρθρο σας με τον πομπώδη τίτλο «Πάτωσε η κρουαζιέρα στην Πρέβεζα»,  με κύριο σκοπό όμως να αναφερθείτε στο άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές και τις αργίες τους καλοκαιρινούς μήνες. Θεωρώ ότι όσο και να συνδέονται, είναι δύο διαφορετικά θέματα, και με όλο το σεβασμό δεν θα πάρω θέση στο θέμα των καταστημάτων. Επιπλέον, δεν μπορώ να κατανοήσω τη σκοπιμότητα να γραφτεί ένα παρόμοιο άρθρο τον Ιανουάριο. Ο βασικός λόγος, όμως, που παίρνω την πρωτοβουλία να σας στείλω τη συγκεκριμένη επιστολή είναι ότι η εφημερίδα σας και με προηγούμενη αρθρογραφία έχει αμφισβητήσει επανειλημμένως την αξία της αφίξεως κρουαζιερόπλοιων στο λιμένα Πρέβεζας, με βασικό επιχείρημα ότι η κρουαζιέρα δεν αποφέρει έσοδα στην πόλη. Άρθρα, που έχω προσέξει ότι κατά καιρούς επηρέασαν την κοινή γνώμη, αλλά και τοπικούς φορείς.

Την περίοδο από τον Ιούνιο μέχρι και τον Οκτώβριο του 2016 αφίχθηκαν συνολικά τέσσερα κρουαζιερόπλοια (δύο φορές το κρουαζιερόπλοιο Variety Voyager, και από μία φορά τα κρουαζιερόπλοια Island Sky και Berlin). Αν δεν είχαν γίνει και συγκεκριμένα διαχειριστικά λάθη το καλοκαίρι του 2015 από τον Οργανισμό διαχείρισης του λιμανιού, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, από τις προηγούμενες διοικήσεις του Λιμενικού Ταμείου Πρέβεζας, αλλά και λάθη από επαγγελματίες, πολύ πιθανόν να είχε αφιχθεί και το κρουαζιερόπλοιο Aegean Odyssey την καλοκαιρινή περίοδο του 2016, που συνήθιζε να έρχεται γύρω στις τέσσερις με πέντε φορές τους καλοκαιρινούς μήνες. Άρα θα ήταν μια χρονιά που θα είχαμε περίπου δέκα αφίξεις κρουαζιερόπλοιων.

Το λιμάνι της Πρέβεζας δεν θα μπορέσει να αγγίξει τον αριθμό αφίξεων κρουαζιερόπλοιων ούτε της Μυκόνου ούτε της Κεφαλλονιάς. Αυτονόητες αλήθειες, αλλά αυτό που δεν έχει γίνει κατανοητό είναι γιατί να μην θέλουμε σαν πολίτες μιας πόλης την άφιξη έστω και των ολιγάριθμων αυτών κρουαζιερόπλοιων. Ας παραθέσω, όμως, μερικά στοιχεία, που πιθανότατα αγνοούνται. Στην ολιγόωρη παραμονή του κάθε κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι της Πρέβεζας, το Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας εισπράττει τέλη παράδοσης σκουπιδιών και παράδοσης πετρελαιοειδών καταλοίπων, επιβατικά τέλη, κλπ. Εισπράξεις της τάξεως των χιλίων τριακοσίων ευρώ περίπου (περίπτωση κρουαζιερόπλοιου BERLIN). Γίνεται είσπραξη λιμενικών τελών από το Λιμεναρχείο Πρέβεζας, και είσπραξη Δ.Ε.Τ.Ε. από το Τελωνείο Πρέβεζας. Οι λιμενεργάτες εισπράττουν ένα ποσό για την καβοδεσία. Οι πιλότοι εισπράττουν την αμοιβή τους. Ο ναυτικός πράκτορας εισπράττει την αμοιβή του. Τοπική εταιρεία διαθέτει τα λεωφορεία της για τη μετακίνηση των επιβατών. Και τέλος, γίνεται χρήση ταξί από συγκεκριμένους επιβάτες, που θέλουν να μετακινηθούν εκτός της προγραμματισμένης εκδρομής και όχι μόνο.

Επιπλέον, από μαρτυρίες επαγγελματιών της πόλης (μεζεδοπωλεία, καφετέριες, κλπ.) για την καλοκαιρινή περίοδο του 2016, υπήρξε κίνηση από επιβάτες όλων των κρουαζιερόπλοιων. Επιπλέον, έχουν υπάρξει περιπτώσεις (μια από αυτές και το Aegean Odyssey το 2015), όπου αγοράστηκαν εκτάκτως τρόφιμα (κρέας, ψάρι, κλπ.) και δαπανήθηκαν ποσά σε τοπικά καταστήματα της τάξης των χιλίων ευρώ.

Στην περίπτωση του Aegean Odyssey, η προγραμματισμένη εκδρομή κυρίως ήταν στην Άρτα και όχι στους αρχαιολογικούς χώρους ή στο μουσείο της Πρέβεζας, αλλά αυτό δεν ήταν μόνο ευθύνη των ταξιδιωτικών γραφείων, αλλά και του Τμήματος Τουρισμού της πόλης, που δεν ερχόταν εγκαίρως σε επαφή με τα συγκεκριμένα γραφεία. Όσον αφορά τις περσινές αφίξεις, οι επιβάτες και των τεσσάρων κρουαζιερόπλοιων μεταφέρθηκαν στο Μουσείο της Πρέβεζας και σε άλλους χώρους και υπήρξαν επαρκείς ώρες να κινηθούν στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Για να μην αναφέρουμε την περίπτωση των επιβατών του κρουαζιερόπλοιου BERLIN, όπου μέρος της κρουαζιέρας ήταν ποδηλασία μέχρι και το Κανάλι, Πρέβεζας. Μήπως η εικόνα από τριακοσίους ποδηλάτες που διανύουν αυτή την απόσταση στην πόλη είναι αρνητική και αυτή; Ή δεν θέλουμε παρόμοιο τουρισμό;

Όλα αυτά τα οφέλη από τις ολιγόωρες, επαναλαμβάνω, ολιγόωρες αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων, γιατί αγνοούνται; Γιατί υπάρχει αρνητική αρθρογραφία, που δεν λαμβάνει υπόψιν τα οφέλη στην τοπική κοινωνία, τον Δήμο και τους επαγγελματίες της πόλης; Γιατί ο ίδιος ο Δήμος της Πρέβεζας δεν μπορεί να δει την προοπτική εξέλιξης της κρουαζιέρας στην πόλη μας; Και να την στηρίξει με οργανωμένες ενέργειες; Γιατί δεν έχει εμφανιστεί κάποιος εκπρόσωπος του Δήμου στα κρουαζιερόπλοια για να ενημερώσει τον υπεύθυνο της κρουαζιέρας και των εκδρομών, να μοιράσει ενημερωτικά φυλλάδια, αλλά και να ενημερωθεί για τις αντίστοιχες επαφές, που θα χρειαστούν για την κρουαζιέρα της επόμενης χρονιάς;

Πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι πέρα από τη διάθεση προβλήτας για την πρόσδεση του κρουαζιερόπλοιου και κάποιες βασικές παροχές, ο Δήμος της Πρέβεζας είτε ο Διαχειριστής του λιμανιού (Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο) δεν έχουν ενδιαφερθεί να προσφέρουν κάτι παραπάνω για τη φιλοξενία της κρουαζιέρας, ούτε έχει υπάρξει ενδιαφέρον να εντάξουν την κρουαζιέρα σαν μέρος της διαφήμισης της πόλης για την τουριστική ανάπτυξη.

Ως ένας από τους μετέχοντες επαγγελματίες στην κρουαζιέρα όσον αφορά την πόλη και το λιμάνι της Πρέβεζας, πραγματικά θλίβομαι να παρατηρώ παρόμοια στάση συμπολιτών (ειδικά μέσω τοπικών μέσων που επηρεάζουν την κοινή γνώμη) και εύχομαι όλοι οι πολίτες και οι φορείς να δούνε τα πραγματικά καθώς και τα εν δυνάμει οφέλη από την εξέλιξη της κρουαζιέρας στην πόλη μας.

Ευχαριστώ για την άμεση δημοσιοποίηση της επιστολής μου και θα είμαι στη διάθεσή σας σε περίπτωση, που έχετε κάποια ερωτήματα.

Με εκτίμηση,

Βασίλης Σαρδελής

(ως Ναυτικός Πράκτορας)