Master Plan ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ _ ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΦΟΡΕΙΣ ΠΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ
Παρακάτω το γράμμα που παρουσιάστηκε από τους φορείς που δραστηριοποιούνται στον λιμένα Πρέβεζας με αφορμή την επικαιροποίηση του αντίστοιχου Master Plan:
ΑΠΟ:
- Σωματείο Λιμενεργατών Πρέβεζας
- Μεταφορικός Συνεταιρισμός Ιδιοκτητών Δ.Χ.Φ. Αυτοκινήτων Ν. Πρέβεζας «ΝΙΚΟΠΟΛΗ» ΣΥΝ Π.Ε.
- Μεταφορικός Συνεταιρισμός Δ.Χ.Φ. Αυτοκινήτων Φιλιππιάδας & Πρέβεζας Συν. Π.Ε.
- Σωματείο Ιδιόκτητων Φορτηγών Δ.Χ. Περιφερειακής Ενότητας Πρέβεζας «Ο Ανδρόνικος»
- Βασίλειο Σαρδελή – Ναυτικό Πράκτορα
Το Δημόσιο Εμπορικό Λιμάνι της Πρέβεζας ως μοχλός ανάπτυξης της πόλης και της ευρύτερης περιοχής
Ως φορείς που δραστηριοποιούμαστε στο λιμένα Πρέβεζας, με αφορμή την επικαιροποίηση του Master Plan, θα επιθυμούσαμε, με το συγκεκριμένο γράμμα, να ενημερώσουμε για το ρόλο του δημόσιου εμπορικού λιμένα Πρέβεζας, αλλά και να παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας για τις προοπτικές ανάπτυξής του, ώστε να συνεχίσει να αποτελεί μοχλό ανάπτυξης της ίδιας της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.
Όσον αφορά την εμπορική κίνηση του εμπορικού λιμανιού, από το 1994 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2015 έχουν φορτοεκφορτωθεί πάνω από πεντέμιση εκατομμύρια τόνοι φορτίων (ζωοτροφές, ξυλεία, σίδερα, αδρανή υλικά, μάρμαρο, πέτρα, σωλήνες και διάφορα άλλα φορτία) δηλαδή πάνω από 350.000 τόνους ετησίως. Οι ποσότητες φορτίων μεταφέρονται σε μονάδες παραγωγής και βιομηχανίες της Ηπείρου σε μια απόσταση από δέκα μέχρι και εκατό χιλιόμετρα από το λιμάνι της Πρέβεζας με χαμηλά και ανταγωνιστικά κοστολόγια. Όσον αφορά το χώρο των ζωοτροφών οι επιχειρηματίες έχουν δημιουργήσει εγκαταστάσεις και αποθήκες από τη Βιομηχανική Περιοχή της Πρέβεζας, μέχρι το Θεσπρωτικό, την Άρτα και τα Ιωάννινα. Αντίστοιχα, επιχειρηματίες στο χώρο της επεξεργασίας-εμπορίας ξύλου καθώς και της εμπορίας μαρμάρων. Επιπλέον, προϊόντα που εκφορτώνονται στο λιμάνι μεταφέρονται επίσης σε Αιτωλοακαρνανία, αλλά και Δυτική Μακεδονία.
Σε τοπικό επίπεδο, το εμπορικό λιμάνι της Πρέβεζας έχει παράσχει σημαντική οικονομική υποστήριξη σε Εταιρείες και Συνεταιρισμούς Μεταφορών, Σωματείο Λιμενεργατών, Ναυτικούς Πράκτορες, Εκτελωνιστές, ιδιοκτήτες ιδιωτικών γερανών και μηχανημάτων. Όλοι αυτοί επαγγελματίες που συμμετέχουν στην εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού. Επιπλέον, σημαντικά έσοδα από τη λειτουργία του εμπορικού λιμένα προκύπτουν τόσο για το Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας (χρησιμοποίηση μηχανημάτων, διάφορες υπηρεσίες), το Τελωνείο Πρέβεζας (δασμοί κλπ.), αλλά και τη Διεύθυνση Γεωργίας. Για να μην αναφερθούν και τα ποσά που έχουν κατατεθεί στα διάφορα ταμεία από όλους τους ως άνω επαγγελματίες. Παρά την κρίση των τελευταίων χρόνων, το λιμάνι δεν σταμάτησε να συνεισφέρει οικονομικά σε όλους τους φορείς και τους ως άνω οργανισμούς, ενώ σε άλλα λιμάνια της Ελλάδος, η εμπορική κίνηση σχεδόν μηδενίστηκε. Είναι σημαντικό επίσης να τονιστεί ότι το εμπορικό λιμάνι προσφέρει σταθερά πολύ υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και εργασίας, μια αξία αδιαμφισβήτητη, παρά το γεγονός της έλλειψης σημαντικών επενδύσεων (πέρα από τον γερανό λιμένος).
Όσον αφορά το Master Plan, που κατατέθηκε το 2009 από ομάδα μελετητών με επικεφαλή τον κύριο Ιορδάνη Σαχίνογλου, παρουσιάστηκαν δυο εναλλακτικά σχέδια. Από το 2009 όμως δεν υπήρξε κανένα απολύτως ενδιαφέρον και από κανέναν φορέα ώστε να προκύψουν κάποιες καίριες προτάσεις βελτίωσής τους. Όλοι οι φορείς περισσότερο «θόλωναν τα νερά» παρά εργάζονταν στο να δώσουν λύσεις και να παρουσιάσουν εκ νέου προτάσεις. Αντιθέτως αδρανούσαν εκφράζοντας ένα ανούσιο δίλημμα: «Σχέδιο Α» ή «Σχέδιο Β». Οποιοσδήποτε φορέας ή υπεύθυνος είχε το ελάχιστο όραμα ή την προφανή λογική, θα μπορούσε να δει πέρα από την «προσκόλληση» αποκλειστικά σε ένα σχέδιο.
Αναλυτικότερα, ουσιαστική ανάπτυξη χωρίς την πραγματοποίηση της ανατολικής προβλήτας (μέρος του σχεδίου Β) δεν θα υπάρξει. Δυστυχώς, όμως, οι ιδέες κατασκευής θεάτρου ή υποθαλάσσιας σύνδεσης-σήραγγας, που συμπεριλήφθηκαν στο συγκεκριμένο σχέδιο απλά δυσχέραναν την οποιαδήποτε προοπτική υλοποίησης του συγκεκριμένου σχεδίου.
Θα πρέπει να αναφερθεί, όμως, ότι η κατασκευή της ανατολικής προβλήτας στο σχέδιο Β είναι ανεπαρκής. Δεν προβλέπει κατάλληλο βύθισμα τόσο στο χώρο ελλιμενισμού ή της λιμενολεκάνης (ελάχιστο βύθισμα στα 12 μέτρα και σε ακτίνα που να επιτρέπει τις «μανούβρες» των πλοίων τόσο στην διαδικασία κατάπλου όσο και απόπλου), αλλά και μήκος της ανατολικής προβλήτας που να ξεπερνά τα τετρακόσια μέτρα.
Φυσικά για να μπορούν να προσδένουν τέτοιου μεγέθους καράβια στο λιμάνι, προϋπόθεση είναι να γίνουν αντίστοιχα έργα εκβάθυνσης και διαπλάτυνσης διαύλου και λιμενολεκάνης εισόδου. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το λιμάνι της Πρέβεζας έχει επίσημο ασφαλές βύθισμα διέλευσης μέχρι 9.40μ, αλλά και περιορισμένο πλάτος. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να περιορίζεται η εμπορική κίνηση είτε σε general cargo πλοία είτε αντίστοιχα bulk carriers, είτε κρουαζιερόπλοια που μπορούν να διέλθουν στο λιμένα Πρέβεζας. Αν γίνουν τα κατάλληλα έργα, θα μπορούν να καταπλεύσουν μεγαλύτερα πλοία στο λιμάνι, και αυτό θα αποτελέσει ένα ισχυρό οικονομικό κίνητρο στους επιχειρηματίες ώστε να προτιμήσουν το λιμάνι της Πρέβεζας.
Επίσης, θα πρέπει να μελετηθούν σοβαρά θέματα όπως η ανανέωση και προσθήκη νέου μηχανολογικού εξοπλισμού (δεύτερος γερανός λιμένος με ακόμα μεγαλύτερη ανυψωτική δύναμη, φορτωτές, κλαρκ, αλλά και διαφορετικός εξοπλισμός φορτοεκφόρτωσης όπως αναρροφητήρες-vacuvators κλπ), εγκαταστάσεων (κατασκευή δεύτερης γεφυροπλάστιγγας, αλλά και κατάλληλων αποθηκών γενικού φορτίου). Ακόμη, η βελτίωση του δρόμου-εξόδου από το λιμάνι, αλλά και του δρόμου σύνδεσης του λιμανιού με τη βιομηχανική ζώνη (ζώνη επιταχύνσεως). Αλλά και ύπαρξη αποθηκευτικού χώρου στην Βιομηχανική Περιοχή Πρέβεζας.
Άλλο βασικό θέμα που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια είναι η συνύπαρξη με την τουριστική μαρίνα. Ένα αρχικό «αγκάθι» είναι η δημιουργία κυματοθραύστη, που για να μην «παρεμποδίζει» την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού πρέπει να μεταφερθεί βορειότερα και να γίνει ανοιχτού τύπου. Από την πλευρά μας είναι η μοναδική λύση, που θα βοηθήσει την ανάπτυξη και θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες της μαρίνας, και δεν θα παρεμποδίζει την δραστηριότητα του εμπορικού λιμένα (παραπέμπουμε έγγραφα 172422/12.12.2013 Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων Επέκτασης Τουριστικού Λιμένα Πρέβεζας, το υπ’ αριθμ. 8221.Τ58/06/13/09-09-2013 έγγραφο της Δ/νσης Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, αλλά και το ΦΕΚ117/ΑΑΠΘ/10-04-2013 που όλα αναφέρονται στη μετατόπιση βορειότερα του κυματοθραύστη).
Το εμπορικό λιμάνι της Πρέβεζας ξεκίνησε σαν εξαγωγικό και μπορεί κάλλιστα να ξαναγίνει, άμα υπάρξουν νέες αναπτυξιακές κινήσεις της Ηπείρου και της ευρύτερης περιοχής και αντίστοιχο «άνοιγμα» σε νέα προϊόντα και επενδύσεις, που θα γίνουν στην περιοχή. Ώστε το λιμάνι της Πρέβεζας προσφέρει στους νέους αυτούς επενδυτές ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Όσον αφορά το κομμάτι της κρουαζιέρας, η δυτική προβλήτα και μέρος της νότιας προβλήτας θα μπορούν να διατεθούν όντως για την πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων και να υπάρξουν συγκεκριμένες κατασκευές, ώστε να διευκολύνεται η μετακίνηση των επιβατών από και προς την πόλη. Κατασκευές που θα έχουν ένα οικονομικό όφελος προς τους φορείς διαχείρισης και όχι ένα δυσθεώρητο οικονομικό βάρος για τη συντήρησή τους (γέφυρες, θέατρα, πάρκα, κλπ.).
Είναι απαραίτητο να σταματήσουν επιτέλους αυτού του τύπου ψευτο-διλήμματα περί του ενός ή του άλλου σχεδίου και να υπάρξουν προτάσεις με πραγματικό όραμα ανάπτυξης. Το δημόσιο λιμάνι της Πρέβεζας δεν είναι πολιτιστικό πάρκο ούτε γήπεδο. Είναι ένα λιμάνι εθνικής σημασίας και πρέπει να αντιμετωπιστεί όπως του αρμόζει και να τεθούν σημαντικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξή του και τη δυναμική του παρουσία. Όσο πιο ξεκάθαρη και αποφασιστική είναι η πορεία μας τόσο γρήγορα θα είναι και τα οφέλη για όλους τους φορείς, αλλά και την ίδια την πόλη.